Často se u klientů setkávám s rozličným vnímáním pojmu EXECUTIVE SEARCH. Někdy je ve formě náboru, někdy v typu poptávané pozice a někdy v ceně za tuto službu, kterou očekávají za identifikaci a přilákání vysoce kvalifikovaných kandidátů.
Podívejme se na základní typy služeb v oblasti náboru.
Executive Search ( nazývaný také „headhunting„) je služba zaměřená na vyhledávání a získávání kandidátů na vysoké manažerské a někdy i odborné pozice. Společnosti se obracejí na specializované agentury (executive search firmy), aby našly vhodné kandidáty, kteří mají potřebné zkušenosti, schopnosti a odborné znalosti. Tento proces obvykle zahrnuje aktivní oslovování a jednání s potenciálními kandidáty, kteří často nejsou aktivní na trhu práce.
Nejčastěji je proces tohoto náboru rozčleněn do částí:
Direct Search je podobný Executive Search, ale zaměřuje se obvykle na střední nebo specifické odborné pozice, nikoliv nutně na nejvyšší management. Cílem je aktivní oslovování a získávání kandidátů na konkrétní pozice, a to často i mezi lidmi, kteří nejsou aktivně hledající práci. Tento proces zahrnuje vyhledávání kandidátů na základě dovedností a zkušeností odpovídajících požadavkům zaměstnavatele.
Tady může, ale nemusí být nutně rozdělení na long list a short list.
Je důležité upozornit, že postup a rozčlenění náboru se odvíjí od poptávané pozice. Neexistuje univerzální postup. Vždy je nutné se přizpůsobit situaci na trhu, časovému hledisku a finančním možnostem zadavatele. To znamená, že se v praxi setkáváme se službou Executive Search, která není rozčleněna do částí Long list a Short list. Obě služby, jak Executive Search tak Direct Search, jsou hodně podobné a liší se hlavně dle typu pozice, cenou a formou výstupu ze strany specializované agentury.
Personální agentura je firma, která zprostředkovává zaměstnání mezi zaměstnavateli a uchazeči o práci. Personální agentury mohou poskytovat různé služby, včetně náboru zaměstnanců na dočasné, smluvní i trvalé pozice. Na rozdíl od Executive a Direct Search se personální agentury často zaměřují na širší spektrum kandidátů a mohou působit na všech úrovních, od nižších pozic až po střední někdy i management. Nejčastěji se k oslovení potenciálních uchazečů využívá inzerce.
Pozn. U korporátních společností se často také setkávám s tím, že headhunting mají zabezpečený z centrály, tj jedna specializovaná firma jim zabezpečuje tento servis napříč několika regiony. V takovém případě, když místní pobočka potřebuje využít specifický nábor na velmi těžko obsaditelnou pozici, doporučuji sáhnout po službě Direct Search.
Rozdíly mezi Executive Search a Direct Search spočívají především v úrovni pozic, na které se zaměřují, ve způsobu procesu náboru a následně i ceny.
V tomto popisu často použiju slová typu “obvykle”, “často”, nejčastěji”. Důvodem je, že nemůžeme mluvit o jednotném typu provedení daných služeb. Popisuji zde alespoň základní parametry.
Executive Search se zaměřuje na top manažerské pozice s důrazem na diskrétnost, detailní analýzu a s delším náborovým proces, zatímco Direct Search cílí obvykle na střední manažerské nebo odborné pozice s jednodušším a rychlejším procesem výběru.
Zde jsou klíčové rozdíly:
Executive Search: Zaměřuje se na vyhledávání top manažerů, ředitelů a vedoucích specialistů, kteří zastávají klíčové role ve firmě (např. CEO, CFO, CMO). Tyto pozice mají vysokou odpovědnost a strategický význam pro organizaci.
Direct Search: Cílí nejčastěji na střední management nebo specifické odborné pozice. Může se jednat o technické nebo funkční role, které jsou důležité, ale nemusí být klíčové pro strategii firmy. Není ovšem nic neobvyklého, použít tuto službu i na některé pozice z vyššího managementu.
Executive Search: Kandidáti pro tyto pozice jsou často lidé, kteří aktivně nehledají nové zaměstnání a jsou již úspěšní ve své kariéře. Executive Search firmy je proto oslovují diskrétně, prostřednictvím přímého kontaktu, často na základě doporučení nebo rozsáhlého průzkumu trhu.
Direct Search: Zde je také běžné oslovování kandidátů, kteří aktivně nehledají práci, ale fokus je na širší základnu kandidátů. Direct Search bývá rychlejší a méně detailní než Executive Search.
Executive Search: Jedná se o důkladný proces, který může trvat i několik měsíců. Zahrnuje podrobné hodnocení kandidátů, jejich profesionálních schopností, manažerských dovedností a kulturního souladu se společností zadavatele. Součástí mohou být i psychologické testy nebo reference od předchozích zaměstnavatelů, samozřejmě v pozdější fázi náboru.
Direct Search: Proces je obvykle kratší a méně komplexní. Hlavní důraz je kladen na to, aby kandidát splňoval navolené požadavky, měl odpovídající zkušenosti a fit se společnosti.
Executive i Direct Search: U obou služeb se setkáváme s důkladným hodnocením kandidátů, vycházejícím z pohovoru s odborným konzultantem. Forma a rozsah se liší dle služby Executive seach a Direct Search, typu pozice a ceny služby. Každopádně se očekává, že sepsané hodnocení bude obšírnější, než u služby personální agentury.
Executive Search: Je obvykle dražší služba, protože zahrnuje hlubší analýzu, důkladnější průzkum a složitější proces výběru. Honoráře agentur se odvíjí od několika násobků měsíční mzdy hledané pozice a platba je rozdělena dle jednotlivých fází procesu náboru. Dané části platby jsou nevratné, i když nábor nedoběhne do úspěšného konce.
Direct Search: Je obecně levnější, protože vyhledávání je méně časově náročné (pokud není součástí market mapping) a obvykle se nejedná o pozice tak strategického významu. Nicméně je stále cenou výše, než služby personálních agentur. Platba u Direct Search může být taktéž rozdělena dle jednotlivých částí náboru ( 2 a více plateb), kde počáteční platba/y jsou také nevratné. To znamená, že specializovaná firma dostane částečně zaplaceno, bez ohledu na výsledek.
Proč zmiňuji, že nábor neproběhne do úspěšného konce? Od specialistů na Executive Search očekáváme garanci nalezení vhodného kandidáta. V praxi jsem se nejčastěji setkala s případy, kdy zadavatel zastavil nábor dané pozice. I při této situaci je nutné zaplatit za uskutečněné části náborového procesu.
Pozn. Ceny za službu mají jednotlivé specializované firmy nastavené individuálně a můžou se lišit. V daném bodu popisuji jen základní parametry cenové politiky.
Executive Search: Po úspěšném ukončení služby, nástupu vybraného kandidáta, je na trhu zaužívaná doba garance jeden rok. Potkala jsem se i s kratší dobou, ale obvykle se jedná o ústupek v rámci jednání o ceně. Garance zpravidla spočívá v nalezení jiného vodného kandidáta, kde platba už bývá nižší, než u prvního zadání.
Direct Search: U této služby záleží na typu obsazované pozici a domluvě o výši odměny. Garance bývají 3 měsíce, 6 měsíců až 1 rok.
Executive Search: Vzhledem k tomu, že se často jedná o vysoké manažerské pozice, celý proces je velmi diskrétní. Společnosti často preferují, aby se informace o hledání nového top manažera nedostaly na veřejnost.
Direct Search: Také bývá diskrétní, ale vzhledem k tomu, že se nejedná o top management, nemusí být důraz na utajení tak výrazný.
Executive i Direct Search: Vzhledem k tomu, že se jedná o náročný proces identifikace, přilákání vysoce kvalifikovaných kandidátů, celkový proces náboru je důkladný a zároveň časově náročný, je exkluzivita součástí tohoto typu spolupráce. Co v praxi znamená, že na dané pozici pracuje jenom jedna vybraná specializovaná agentura a ani zadavatel sám nesmí hledat vhodné uchazeče vlastní cestou.
(9.) Seniorita konzultantů – recruiterů:
Executive i Direct Search: Vzhledem k tomu, že se často jedná o vysoké manažerské nebo specifické pozice a náročný proces identifikace plus přilákání vysoce kvalifikovaných kandidátů, je seniorita u lidí na straně specializovaných agentur nezbytná.
Závěrem bych ráda podotkla, že ne každá pozice je vhodná na Direct Search nebo Executive Search. Vždy je lepší poradit se se zkušeným konzultantem nebo vícero konzultanty, kteří jsou schopni navrhnout ten nejlepší postup a službu pro poptávanou pozici.
Mgr. Petra Svobodová