Výběrové řízení a onboarding jsou klíčové procesy v životním cyklu zaměstnance v organizaci. Zpočátku se jedná o první setkání mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem, které má velký vliv na to, zda se vydají společnou cestou, následně jak se zaměstnanec bude cítit a jak bude produktivní. Proto je důležité věnovat těmto procesům patřičnou pozornost. Studenti díky uvědomělému přístupu Kateřiny Drahotové a Kristýny Zychové z ČZU dostali jedinečnou příležitost, vyzkoušet si nadizajnování těchto oblastí a tím si prohloubit své znalosti.
Nedávno jsem byla pozvána na ČZU, abych byla odborným konzultantem pro studenty a následně posoudila semestrální práce studentů na téma výběrové řízení a onboarding. Byla jsem mile překvapena kvalitou prezentací a analýz. Studenti měli mnoho zajímavých nápadů a strategií, jak uchopit a i zlepšit tyto procesy.
Při hodnocení semestrálních prací jsem se zaměřila na několik klíčových faktorů. Zaprvé, bylo důležité, aby studenti měli dobré porozumění procesům výběrového řízení a onboardingu. Zadruhé, aby studenti dokázali identifikovat klíčové oblasti a správně je popsat.
Vím, že je těžké psát práci na oblast, kterou si nikdo z nich ještě nemohl zažít v praxi. O to víc jsem byla zvědavá, jak toto téma uchopí.
Studenti při svých prezentacích ukázali, že mají jasnou představu o tom, jak nastavit výběrové řízení a onboarding. Navrhli různé strategie, jak pojmout proces výběrového řízení, například s využitím panelového pohovoru nebo zkráceného Assessment centra. Také přišli s nápady, jak zlepšit proces onboardingu, například větší zhodnocení doby věnované zaškolení nového zaměstnance nebo vytvoření více příležitostí k interakci mezi novým zaměstnancem a ostatními v týmu.
V tomto článku vám chci zprostředkovat své závěry z hodnocení studentských prací na téma výběrového řízení a onboardingu studentů ČZU a následně i tipy pro naši praxi.
Chtěla bych se s vámi podělit o to,
jak studenti vnímají tyto důležité procesy,
které ovlivňují úspěch a spokojenost zaměstnanců v organizaci.
Rozdělím to na dvě části: první část bude věnována výběrovému řízení a druhá část se zaměří na proces onboardingu.
Ve svých hodnoceních jsem se zaměřila na to, jak studenti vnímají jednotlivé fáze výběrového řízení a jaký vliv mají na jejich názor na organizaci. Zjistila jsem, že studenti si uvědomují důležitost správného nastavení výběrového řízení a oceňují, když proces probíhá co nejtransparentněji a nejefektivněji. Zároveň však vyvstávají otázky ohledně toho, jaké kritéria jsou pro výběr kandidátů zásadní a jakou roli v tom hrají různé faktory, jako je třeba zkušenost nebo potenciál.
Tím, že byli postavení do role HR, měli možnost podívat se na tuto oblast z jiného uhlu pohledu. Největší problém jim dělalo napsat atraktivní inzerát. Pro mně, jako manažera působícího v náboru již několik let, je to signál a klíčová informace: Jak velmi je důležité zaškolit nováčky v náboru na psaní inzerátů. Je to první kontakt uchazeče se společností. Učit se pozorováním, co napsali jiné firmy v inzercích na pracovních portálech a vyhodnotit, co je správné a co ne, může být pro nováčka v náboru velmi těžké.
Druhou oblastí, na kterou je potřebné dávat si pozor je, oblast diskriminace v náboru. Zjistila jsem, že mnoho lidí mimo HR neví, že se nemůžeme ptát na citlivé otázky týkající se rodinných nebo majetkových poměrů uchazečů. Tato neznalost může vést k porušení zákonů a diskriminaci kandidátů na základě neodpovídajících kritérií. Je tedy důležité, abychom vzdělávali nejen nové kolegy v oboru HR, ale také ostatní. Tím pomůžeme zajistit spravedlivé a rovné hodnocení uchazečů a vyhnout se tak riziku diskriminace v náboru.
Samotný průběh výběrového řízení, časový harmonogram a rychlost v odpovědích studenti uchopili velmi dobře. Bylo zřejmé, že je pro ně důležité, aby celý proces probíhal co nejtransparentněji a efektivně.
Studenti se věnovali procesu onboardingu velmi pečlivě a přikládali mu velký význam. Detailně rozpracovali plán zaučení a seznámení se s kolegy, fungováním společnosti a získáním potřebných dovedností pro plnění pracovních úkolů.
Bylo zajímavé slyšet, že studenti vnímají potřebu počítače a dalšího technického vybavení jako samozřejmost dnešní doby. Toto vnímání je způsobeno běžným používáním technologií ve všedním životě.
Pro HR pracovníky představuje tato informace jasný vzkaz. Je podstatné, aby IT podpora v rámci onboardingu fungovala na 100 %, protože v opačném případě bychom mohli čelit nepochopení a velkému zklamání ze strany mladých zaměstnanců z GEN Z, kteří považují technologické vybavení za samozřejmost a nutnost. Tento fakt je důležité brát v potaz při plánování a realizaci onboardingových procesů při komunikaci s interním IT oddělením.
Mladí zaměstnanci projevují vysoký zájem o zaučení a informování, včetně definování času, který jim bude věnován pro seznámení se se společností, procesy a zaškolením na pracovní místo. Jsou ochotni se učit a očekávají odpovídající zaškolení i v oblasti SW systémů, které daná společnost používá. Navíc jim není cizí absolvování testů, které ověří, jak dobře zaškolení zvládli a také očekávají, že za to získají certifikát. Je úplně dostačující, pokud by se jednalo jenom o interní certifikáty.
Když se podíváme na tyto požadavky mladých zaměstnanců, přemýšlela jsem, jak je nejlépe aplikovat do praxe. Například při onboardingu můžeme pro ně připravit certifikáty v grafické podobě s logem společnosti a celý proces navrhnout jako zábavnou a motivující hru ve formě gamifikace onboardingu: „New Joiners Journey“, která klidně může trvat i rok. Na této cestě by nováčci měli projít různými důležitými milníky, za které získají certifikáty a body. I když tento nápad není v praxi neobvyklý, ráda bych na něj upozornila, protože pro mladé zaměstnance je velmi důležitý. Zvýšíme tak motivovanost nováčků z řad mladých lidí a eliminujeme fluktuaci, pokud to dobře nakombinujeme s benefity či odměnami.
Závěrem bych chtěla poděkovat studentům z ČZU za skvělé prezentace, Kateřině Drahotové a Kristýně Zychové za jejich inovativní přístup k vzdělávání nové generace.
Výběrové řízení a onboarding jsou klíčové procesy, které by měli být neustále optimalizovány a zdokonalovány. V dnešní době se zaměstnanci stávají stále náročnějšími a očekávají, že je budou zaměstnavatelé brát vážně a vytvářet pro ně příjemné pracovní prostředí.
V neposlední řadě, jako zástupci HR, bychom měli pravidelně vyhodnocovat výsledky a efektivitu svých procesů výběrového řízení a onboardingu a případně je upravovat. Nejenže to pomáhá optimalizovat procesy, ale také ukazuje zaměstnancům, že se jim zaměstnavatel věnuje a snaží se pro ně vytvářet co nejlepší pracovní podmínky.
Můžeme využívat nové technologie a moderní přístupy pro optimalizaci procesů výběrového řízení a onboardingu. Například využití automatizace, chatbotů nebo AI může výrazně urychlit a zjednodušit celý proces výběru. Personalizace a gamifikace onboardingu plus vytvoření přátelského a přívětivého pracovního prostředí mohou zase zvýšit angažovanost nových zaměstnanců a snížit jejich fluktuaci.