Dnešní doba klade na organizace vysoké nároky i v oblasti náboru. Kandidáti jsou více informovaní a náročnější než kdy dříve, a jejich zkušenost s náborovým procesem může zásadně ovlivnit celkový dojem o společnosti. Nezáleží, zda jste na pozici externího nebo interního recruitera, HR pracovníka nebo manažera. Každý může přispět k zlepšení pověsti recruitmentu a potažmo i společnosti, ve které pracujete.
Každý proces i ten náborový si zaslouží z času načas provětrat.
Podívejme se na tři oblasti, které mohou negativně ovlivnit zkušenost kandidátů a jak je optimalizovat:
Mezi nejčastější negativní zkušenosti uchazečů patří právě dlouhé prodlevy v náborovém procesu. Dlouhé čekání na odpověď může pro kandidáty znamenat ztrátu zájmu nebo dokonce odchod ke konkurenci. V praxi to znamená, že náborový proces je příliš dlouhý, časové úseky mezi jednotlivými fázemi trvají týdny a nejsou dostatečně vysvětlené – komunikované. Často se přidávají další kola pohovorů.
Podívejte se na svůj náborový proces a odpovězte si na otázky z pohledu konkrétního kandidáta:
Dlouhé prodlevy mohou v uchazečích vyvolat pocit nedocenění a negativně ovlivnit jejich vnímání efektivity a profesionality organizace. A bohužel špatná reference se šíří rychleji než dobrá.
A co pomůže?
Na každém kandidátovi záleží.
Další častou stížností kandidátů je nedostatek komunikace během náborového procesu. Neinformovaní kandidáti se cítí v nejistotě a frustraci, což může ovlivnit celkový dojem o organizaci. Jasná a konzistentní komunikace je zásadní pro udržení angažovanosti a informovanosti uchazečů v průběhu celého procesu. Pocit nedostatečné komunikace může být z časového hlediska, nebo z formy komunikace, kterou zvolíme či kolik informací kandidát dostane.
Jasná a konzistentní komunikace je zásadní pro udržení angažovanosti a informovanosti uchazečů v průběhu celého procesu. Máme začátek éry AI – umělé inteligence, CHAT GPT do všech oblastí našeho života a tyto změny budou velké a hlavně rychlé. A právě CHAT GPT dokáže pomoci s nastavením e-mailové komunikace směrem ke kandidátům. I v češtině nám dokáže poskytnout inspiraci k napsání zdvořilých a uctivých mailů, jen to chce trochu poupravit. 👍
Jaké kroky podniknout ke zlepšení komunikace s kandidáty?
Po zaslání životopisu očekávají uchazeči potvrzení o přijetí. Toto potvrzení slouží jako ujištění, že jejich žádost byla přijata a je posuzována.
Jasná a transparentní komunikace o samotném náborovém procesu pomáhá kandidátům pochopit, co mohou očekávat. To zahrnuje vysvětlení jednotlivých fází, přibližných časových harmonogramů a kritérií pro hodnocení. Transparentní komunikace buduje důvěru a ukazuje závazek organizace k férovosti a integritě.
Lze jí zahrnout do pozvánky na pohovor a také doplnit například informace o cestě do kanceláři, dopravě, parkování nebo dress code.
Efektivní komunikace v rámci náborového procesu by také měla uchazečům poskytnout příležitost klást otázky nebo žádat o vysvětlení. Povzbuzování uchazečů ke kladení otázek a rychlá reakce na jejich dotazy ukazuje, že si jejich příspěvků vážíme, a podporuje pozitivní zkušenosti uchazečů.
I nevyhovujícím uchazečům potřebujeme dát péči.
Dávají na nás zpětnou vazbu svému okolí a nikdy nevíme, kdy se nám bude hodit na jinou pozici, jiného oddělení nebo ovlivní uchazeče, který by se nám hodil.
Nakonec se podíváme na zkušenosti s obtížnými procesy při zasílání životopisu, opakovanými koly pohovorů a častými změnami v náborovém procesu.
Podívejte se na svůj náborový proces a vyzkoušejte si přihlášení se na svou pozici.
Pokud je proces podávání žádostí příliš komplikovaný, časově náročný nebo vyžaduje nadbytečné informace, může to uchazeče odradit. Hlavně v době s nízkou nezaměstnaností. Těžkopádný proces podávání žádostí – zasílání nebo nahrávání životopisů a opakované vyplňování dotazníků, co už je uvedeno v životopisu, většinou vede k vysoké míře opuštění výběrového řízení. Může to odradit kvalifikované kandidáty od toho, aby se o pracovní příležitost v organizaci ucházeli, hlavně v případech, kdy hledat práci nepotřebují.
Některé organizace mohou požadovat opakovaná kola pohovorů s různými manažery nebo týmy, co celkový náborový proces obvykle prodlužuje. Pokud tyto pohovory nejsou dobře koordinované a nenavazují na sebe, může to způsobit opakování stejných otázek a nedorozumění, což kandidáty odradí a ztratí zájem. Počet kol by měl být přiměřený senioritě pozice. Čím nižší nebo juniornější pozice, tím by počet kol pohovorů měl být nižší a proces náboru rychlejší.
Pokud organizace opakovaně mění požadavky nebo postup náborového procesu, může to způsobovat zmatení u kandidátů a narušit jejich důvěru v průběh a profesionalitu organizace.
Když organizace žádá kandidáty o vypracování rozsáhlých testů nebo řešení složitých úkolů v rámci náborového procesu u pozic, kde to nebývá obvyklé nebo nutné, může to vést k odstoupení od výběrového řízení na straně uchazečů.
_________
Využijte tyto body k revizi vašich náborových procesů. Berte to jako podnět k zamyšlení. Volnější období v náboru přímo vyzývá k “úklidu”. Každý proces i ten náborový si zaslouží z času načas provětrat.
I když jsem zastáncem nastavení procesů v náboru pro celou společnost, je vhodné brát v úvahu i typ pozice. Ne vždy je nutné mít stejný postup náboru na všechny nabírané pozice. 3.kolové výběrové řízení se prostě na některé pozice nehodí.